Det er nu fire dage siden, Bentes sygdom blussede op igen. Det er ikke første gang, hun har oplevet tilbagefald. Derfor ved hun af erfaring, at der vil gå en rum tid, før hun igen kan genoptage sine daglige aktiviteter. Så indtil videre må hun gøre tingene lidt anderledes.

Julegaverne kommer hun til at bestille på nettet. Det kan sagtens nås endnu. Mange netbutikker tilbyder også at pakke julegaver ind. Det vil hun benytte sig af, hvor det er muligt.

Så er der familiens julefrokost den 26. december … den må hun nok aflyse. Og så skal der bestilles mad til juleaften, og juletræet skal hentes, og på et tidspunkt skal der også gøres lidt rent…. Faktisk er der rigtig mange ting at gøre her op til jul ….

Bente kan godt se, at hun får brug for noget hjælp og overvejer, hvem hun skal spørge. Hendes mand John vil helt sikkert gerne vil hjælpe, men tager sig allerede af rigtig mange ting i det daglige. Han har jo også et arbejde, der skal passes. Deres voksne børn er også en mulighed. Men de har allerede rigeligt at se til i december. De skal både deltage i morgensang, luciaoptog og juleklip på børnenes skole på tre forskellige dage, og børnehavens julehygge og kaffemik ligger så tidligt på eftermiddagen, at de bliver nødt til at tage fri fra arbejde for at deltage.

I situationer som disse plejer Bente at springe til. Det sker med stor glæde, for hun elsker virkelig at være sammen med sine dejlige børnebørn. Hvis hjælpen samtidig kan få enderne i småbørnsfamilierne til at mødes, vinder alle jo.

Bente beslutter sig for at bladre lidt i sin kursusbog for at få genopfrisket, hvordan man beder om hjælp på en god måde. I kapitlet om “Kommunikation” får man beskrevet, at man skal undgå at camouflere sin forespørgsel med ting som: “Jeg er ked af at skulle spørge dig, men …” eller: “Jeg ved godt, det er meget at bede om, men…”, da dén slags indledninger har det med at fremkalde en forsvarsreaktion hos den anden.

I stedet bør man være specifik og give alle de oplysninger, den anden skal bruge for at kunne tage stilling. “Jeg skal flytte i næste uge. Vil du hjælpe mig med at læsse flyttekasser ud i bilen og køre dem ind til det nye sted lørdag formiddag? Der er cirka 20 kasser, og jeg tror, det kan klares på én tur.”

Det sidste eksempel er konkret og let at tage stilling til, fordi tid, sted og omfang er præciseret. Så dén fremgangsmåde vil Bente bruge, når hun skal uddelegere opgaver omkring hentning af juletræ, rengøring, forberedelse af julemad og andre opgaver.

Spørgsmål: Hvorfor føles det så svært at bede andre om hjælp?  

TIL FORSIDEN AF JULEKALENDEREN