Lisa er 25 år og studer til lærer. Under en fortrolig samtale ved fredagsbaren i aftes havde hendes læsemakker Emma fortalt, at hun lider af angst. Emmas angst manifesterede sig især, når hun skal præsentere noget foran en forsamling. På mandag er der fremlæggelse på studiet. Derfor fortalte Emma, at frygten allerede var ved at samle sig som truende skyer, hvilket betød, at hun på forhånd havde opgivet at nyde weekenden.

Mange af de udfordringer, Emma beskrev, skabte genklang i Lisa, som selv har haft lignende udfordringer for nogle år siden. Dengang havde hendes læge nævnt LÆR AT TACKLE som et sted, hvor man kan få gratis hjælp, hvis man har brug for det.

Lægen havde også fortalt om de særlige forløb for unge med angst og depression, hvor Lisa kunne møde nogen, der var samme sted i livet som hende selv. Desuden havde hun fået detaljer om, hvordan hun skulle tilmelde sig.

Under samtalen i aftes havde Lisa opmuntret Emma til selv at deltage i et af de ungekurser, som hun selv havde gennemført, og som hun siden er blevet instruktør på.

For at gøre Emma tryg, havde Lisa også fortalt om, hvordan hun havde fået hjælp til sin uro over at skulle deltage. Blandt andet havde kursuskoordinator tilbudt at møde Lisa ved indgangen til kursuslokalet og følge hende ind, hvilket havde gjort det mere betryggende at tage af sted for at deltage.

De første to mødegange havde været lidt akavede. Men herefter var der opstået en stor tillid og fortrolighed blandt de unge på holdet. De andres oplevelser havde også skabt stor fællesskabsfølelse og fjernet Lisas oplevelse af at være alene med angsten.

Efter at have fortalt sin historie foreslog Lisa at hjælpe Emma med at tilmelde sig kurset. Hun tilbød også at støtte Emma i at komme afsted til de første mødegange.

Aftalen blev, at Emma ville overveje Lisas tilbud hen over weekenden, og at Lisa skulle tage emnet op igen i løbet af den kommende uge.

Spørgsmål: Hvordan kan man tilbyde sin hjælp på en god måde?

TIL FORSIDEN AF JULEKALENDEREN